Pages

Friday, May 17, 2013

BAGAIMANA UNTUK MEMBUAT KEPUTUSAN?

Assalamualaikum dan hai.
Hari ni aku nak share tips kepada semua yang rasa gelisah dan dalam otaknya seakan akan tidak tahu untuk memilih yang terbaik untuk diri sendiri.
Well, someone may be good at giving advise and opinions, but when it comes to make own decision, he/she failed. Kan? Kadang kadang macam tu. So here is some tips from me.

Aku tak perfect but at least I'm trying to help.

HOW TO MAKE DECISION?

1. Tanya pendapat senior (orang yang lebih berpengalaman)
Yang ni membantu kita untuk mendapatkan maklumat yang lebih untuk diri kita. Tanya orang yang berpengalaman untuk tahu tentang benda yang kita nak pilih tu. Kalau nak beli barang pun, tanya kat orang yang penah beli dah or, tanya tokei kedai tentang barang tu. Kalau nak masuk U pun, sama lah. Tanya!

2. Sila google di internet tentang benda tu
Untuk dapat a lot of information, boleh search google tentang benda tu. Contoh kalau nak beli henfon, search specification dan disadvantage mungkin? Kalau nak masuk U, or nak pilih course, boleh search pasal course tu. SILA SEARCH PELUANG PEKERJAAN BAGI COURSE tu sekali. Baru matlamat cerah. Pastu kembali kepada number 1 tadi, tanya pendapat senior.

3. Tanya pendapat ibu bapa
Parents dah lama bersama kita so dorg kenal kita camna dan tahu tahap kemampuan kita. Bincang lah elok elok dengan parents. Ingat, when our parents give out decision, instead of opinion, terima sahaja apa apa keputusan mereka. They know what is better for us.

4. Kenali diri anda
Well, of course no one know yourself better than you do. Kita mesti tau semua tentang diri kita kan? Tapi bila saat kritikal macam nak pilih something, kita macam tak boleh decide mana yang better untuk kita, mana yang elok dan tak. So, ambik masa tenangkan diri. Muhasabah sikit pastu fikir, kalau aku pilih tu, jadi apa. Kalau aku pilih yang lain, jadi apa.

5. Solat istiqarah
Kepada yang muslim, buat solat istikharah insha allah dapat petunjuk. Allah know the best for us!

6. Bila dah buat keputusan tu. .
Be istiqamah. Bagi ada matlamat dan niat usaha kita tu. Pastikan keputusan yang kita buat tu bagi manfaat kepada diri kita di masa hadapan. So, tak sia sia lah kan? Niat bagi betol!

Tu ja kot dari aku. Hahaha ada ja yang aku merapu. K ni untuk diri aku dan anda anda yang membaca.
Good luck!

Lagi satu last. Andai parents anda paksa/suruh anda pilih benda tu. Erm, macam aku bagi contoh course lah. Parents anda suruh anda pilih course medic. Dorg nak anda jadi doktor. Anda minat engineer. Memang anda mampu jadi doktor. Tapi tak minat. Then, bila belajar medic, dalam hati macam "parents aku paksa". JANGAN TAU. Dorg suruh tu, bukan apa, itu harapan mereka. So, anggaplah macam ni ''Aku akan kotakan harapan kedua parents aku dengan berjaya jadi Doktor"

Ok faham? Bukan doktor ja. Cikgu pon boleh :)

Bai.

4 comments:

cik husna said...

wahhhh , thanks for the info :)

Ira Tan said...

welcome :D

nurains said...

hehe nice . boleh tolong adik-adik yg tgah pening buat keputusan

Mia Liana said...

wahhh bagus ni... selamat membuat keputusan dengan bijak..